Om meg

Bildet mitt
I'm a hippie at heart with a deep love for rock 'n roll. I love fashion, art, people, Beatles, big cities, faux fur, coffee, tatoos, wine, red lipstick, rock n' roll, cigarettes, clutches, dresses, music, leather, London, lace, books, green and white tea, Bob Dylan, politics, hippies, inspiration, memories, sequins, nailpolish, conserts, Nirvana, summer, shabby things, chai latte, incense, to write, grunge, autumn, magazines, Velvet Underground & Nico, flea markets, Berlin, vintage, Edie Sedgwick, Andy Warhol, fringes, big earrings, Camden and sometimes changes.

torsdag 26. juni 2008

For hva betyr vel mer enn musikk?



Så, blei litt inspirert her jeg satt, for andre gang i kveld. Noe som da selvfølgelig viser at jeg fungerer best om natta. Fatter ikke hvordan mennesker klarer å være A-mennesker. Jaja, de om det. Uansett, poenget var nå at jeg tenkte jeg skulle sette opp en liste over mine favorittsanger. Nå forandrer de seg riktignok fra uke til uke, så kan hende det kommer flere sånne lister etter hvert, men er noen som er favoritter uansett. Så her kommer de 10 øverste, med forklaring på hvorfor nettopp de er mine favoritter.

1. Nightswimming - R.E.M
Dette er uten tvil den fineste mimresangen som finnes. Uansett åssen følelser man har, klarer denna sangen å få deg til å stoppe opp og bare drømme deg helt bort. I tillegg har vokalisten en helt spesiell stemme, noe som får deg til å bli enda mer lost i sangen.

2. Time of your life - Green Day
Jeg hadde en skikkelig Green Day-periode for et par år siden, men denna sangen har satt seg fast. Den skal for øvrig også spilles i begravelsen min :P Dn handler egentlig bare om det du legger i den, men for meg handler den om hele livet mitt. Bare hvordan hvert øyeblikk skal bli så bra, sånn at du husker det for alltid.

3. Here comes a regular - the Replacements
Åh.. Når jeg hører på denna sangen, tenker jeg egentlig bare ensomhet. Ser for meg vokalisten sitte i et mørkt, røykfylt rom med whiskeyen sin, pluss gitaren og bare sitte å synge. Blir alltid borte i denna sangen.

4. Here comes the sun - the Beatles
Elsker, elsker, elsker Beatles. Nesten fælt å velge låter fra dem, for liker alle sammen. Men måtte nesten ta med denna, for det er jo en litt sånn sommer-sang, selv om den kan spilles hele året. Må alltid trekke litt på smilebåndet.

5. Where did you sleep last night - Nirvana
Måtte ta en sang som ikke "alle" har hørt, som "Smells like teen spirit". Den sangen her er så fin, for du hører hvor sårbar Kurt Cobain er, og hvordan han tenkte. Mot slutten går han opp, og synger høyere, noe som alltid får meg til å grøsse (på en god, litt trist måte).

6. It ain't me, babe - Bob Dylan
Sliter med å velge bare èn sang hos han også. (For de som er interessert, hør på ALT, men spesielt "just like a woman", som er en favoritt for tida hos meg). Den sangen her er egentlig litt morsom. Eller ikke sangen i seg selv, men jeg liker å høre på ting som ikke er kjærlighetssanger. Hvis det er en kjærlighetssang, skal den være ganske spesiell for at jeg skal like den. Og den her handler om at han ikke kan gi henne den kjærligheten hun er ute etter, noe som for øvrig sikkert egentlig stemmer for ganske mange, de bare sier det ikke.

7. Ruby Tuesday - Rolling Stones
Liker den her. Logisk nok, siden den er på lista. Men liker egentlig hun de synger om, for har litt lyst til å være som henne.

8. Albion - Babyshambles
Poetisk, vakker. Og jeg er faktisk en av de som liker Pete Dohrethy.

9. Norwegian wood - the Beatles
Verdens fineste sang. Foreviget på kroppen min. Det sier vel sitt.

10. Pictures of you - the Cure
Jeg kunne gifta meg med Robert Smith. For en kunsterisk, merkelig skrue. Detta er en av de kjærlighetssangene som ikke er typiske, og man er egentlig litt usikker på om det er en kjærlighetssang, noe som for øvrig gjør den helt genial. Lurer på hvor mange ganger jeg har sitert noe fra denna sangen.

.. og jeg veit at jeg skrev ti, men jeg bare må ha med en til.

11. Hurt - Nine Inch Nails
Helt riktig; IKKE Johnny Cash. Jeg elsker Mr. Cash, men hans versjon av denna sangen kan rett og slett ikke måle seg med originalen. Det er rett og slett fordi at i originalen kan man høre at Trent Reznor har opplevd det han synger om, han har vært på bunn, og mere til, og det har merka han skikkelig. Blir helt tom innvendig når jeg hører på han synge denna sangen. Tom på en sånn.. tankefull, god måte. Jeg kunne for øvrig gifta meg med Trent Reznor også.

Ingen kommentarer: